Moș Crăciun, portretizat ca personaj violent într-un curs pentru copii ucraineni: Cine verifică materialele educaționale?
O situație controversată a fost semnalată în cadrul unui curs organizat de JRS România, o organizație nonguvernamentală, pentru copiii ucraineni. În materialele folosite, Moș Crăciun, simbol universal al generozității și bunătății, este prezentat într-o lumină, surprinzător, negativă, ca un personaj violent și răzbunător.
Povestea, care face parte dintr-o interpretare tradițională a nașterii lui Iisus, descrie un episod șocant: Moș Crăciun află că soția sa, Crăciuneasa, a oferit adăpost Fecioarei Maria fără permisiunea sa. Ca urmare, într-un acces de furie, acesta îi taie mâinile. Doar o minune făcută de Fecioara Maria reușește să îndrepte situația, restaurându-i Crăciunesei mâinile și determinându-l pe Moș Crăciun să se căiască.
Șoc în rândul organizatorilor
Contactați de redacția noastră, reprezentanții JRS România s-au declarat șocați de includerea unei astfel de abordări în materialele educaționale. Aceștia au transmis că nu aveau cunoștință despre conținutul respectiv și că au demarat o cercetare administrativă pentru a clarifica situația.
„Aceasta nu reflectă valorile organizației noastre și nici scopul cursurilor pe care le oferim. Vom analiza cu atenție cum a ajuns acest material să fie utilizat”, au declarat oficialii JRS România.
Un mesaj controversat pentru copii
Această situație ridică întrebări despre responsabilitatea organizațiilor și verificarea materialelor educaționale utilizate în programe destinate copiilor, mai ales într-un context sensibil precum cel al refugiaților.
Psihologii atrag atenția că astfel de povești, care prezintă personaje familiare într-o lumină negativă, pot afecta percepția copiilor asupra sărbătorilor și simbolurilor tradiționale. În special în cazul copiilor ucraineni, care deja trăiesc o traumă din cauza conflictului, expunerea la mesaje violente poate fi deosebit de dăunătoare.
Cine aprobă aceste materiale?
Rămâne neclar cine a aprobat utilizarea acestei povești în cadrul cursurilor organizate de JRS România. Se impune o transparență mai mare în procesul de selecție a materialelor educaționale, mai ales când acestea sunt destinate unor copii aflați într-o situație atât de vulnerabilă.
Publicul și părinții au dreptul să știe cum se asigură organizațiile că materialele transmise copiilor promovează valori pozitive și contribuie la dezvoltarea lor emoțională sănătoasă. În cazul de față, rămâne de văzut care vor fi concluziile anchetei interne.