Plătești să stai, plătești să mergi, plătești să… respiri?

Orașul nostru intră, cu pași apăsați, în era urbanismului tarifat. Mai precis, în Arad, parcarea devine un adevărat sport național pentru portofel. Fiecare bulevard, fiecare străduță și, probabil, în curând și locurile de pichetare pe trotuare vor fi supuse inevitabilului tribut. Noua reglementare, elegant ambalată în limbaj birocratic, face din zona 0 și, mai recent, zonele 1 și 2, o vastă pânză de păianjen menită să prindă în plasă toți șoferii. Și, evident, să îi scuture de bani. Nimeni nu trebuie să scape…..
Întrebarea este: pentru ce?
Plătim impozite anuale pentru mașini, deloc simbolice, cu speranța naivă că, poate, acești bani se întorc într-o infrastructură decentă. Dar în loc de drumuri fără gropi, iluminat funcțional sau locuri de parcare măcar teoretic gratuite în oraș, avem parte de abonamente nelimitate la frustrare.
Să facem un calcul: impozitul anual e deja o sumă considerabilă. Apoi, un abonament sau taxa zilnică de parcare. Și, bonus, dacă ai ghinionul să uiți să plătești în cele 10 minute fatidice, sancțiunile sunt aici să îți amintească cine e șeful. Nici nu mai merită menționat că, până să pornești aplicația TPARK sau să trimiți SMS-ul cu pricina, câteodată te împiedici de o infrastructură digitală mai lentă decât logica acestor măsuri.
În esență, de la primărie până la administratorii parcărilor, se transmite același mesaj: spațiul public nu mai există. E doar o halcă de asfalt pe care o plătești. Pe bucățele.
Ironic, noțiunea de impozit se golește complet de sens în acest context. Plătim ca să ne întreținem străzile și apoi plătim iarăși ca să le folosim. Cu astfel de politici, e doar o chestiune de timp până când respiratul în centrul orașului va fi taxat separat, de ce nu? Aerul din Zona 0 ar putea avea o taxă premium!
Însă întrebarea care rămâne, cu un sarcasm amar, e aceasta: ce plătim, de fapt, cu sutele de lei pe care le vărsăm anual în bugetul public? Plătim pentru un oraș mai bun? Sau pentru unul în care libertatea de mișcare devine doar un alt serviciu de lux?
D.M.

Distribuie acest articol

Articole ASEMĂNĂTOARE

1 Opinie
Inline Feedbacks
View all comments
GitaFalca
ianuarie 21, 2025 6:46 pm

Aradul are transport public in comnu. Care in ultima perioada s-a imbunatatit mult. Tramvaie noi, autobuse electrice, dar in veci nu o sa vezi contribuabili si toti care au job pe bulevard/centru ca vor veni mijloacele de transport in comun la munca. In strainatate daca ai norma de poluare euro inferioara nici nu te lasa sa intri cu masina in oras, dar la noi trebuie sa parchezi pana in birou daca poti iar cand mergi acasa pana la etajul 4 in dormitor.

Anunturi PUBLICE

RECLAMA TA AICI!

“Suntem interesați să promovăm afacerea ta pe site-ul nostru. Te rugăm să ne contactezi pentru mai multe detalii și să discutăm despre posibilitățile de colaborare.”

Ultimile EVENIMENTE

Șapte cetățeni străini – șase vietnamezi și un bărbat din Bangladesh – au fost îndepărtați sub escortă din România, în urma unei . . .

Informare Spitalul Județean Arad: 487 de persoane, dintre care 125 copii, s-au prezentat în acest sfârșit de săptămână în Unitatea de Primire . . .

Sunt deşeuri din construcţii, anvelope uzate, peturi, mobilier vechi, cam ce nu mai trebuie într–o gospodărie. Toate aruncate de–a valma pe o . . .

Sunt trei ani de când, comisarul şef Florin Turnagiu, accidenta o femeie de 62 de ani, în parcarea unui supermarket din Aradul . . .

Articole POPULARE

Șapte cetățeni străini – șase vietnamezi și un bărbat din Bangladesh – au fost îndepărtați sub escortă din România, în urma unei . . .

În ultima săptămână, la nivelul Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad s-au prezentat 247 de cetățeni, 164 copii și 83 de adulți, . . .

„Favoarea“/„El favor” (r. Juana Macías), caracterizat ca un film pentru cei care știu cum să râdă de binecuvântările și nenorocirile neamului lor, . . .

Informare Spitalul Județean Arad: 487 de persoane, dintre care 125 copii, s-au prezentat în acest sfârșit de săptămână în Unitatea de Primire . . .